0497/84 23 30 info@smarttogether.be

Voor grote bedrijven is het makkelijk om duizenden euro’s te investeren in marketing.
Als eenmanszaak of kleine onderneming heb je echter heel wat andere kosten die meer prioritair zijn, laat staan dat er veel budget overblijft om aan marketing te besteden.
Daar komt bovenop dat het effect ervan niet direct zichtbaar is.
Toch is het belangrijk om ook aan je marketing de nodige aandacht te besteden.
En neen, het hoeft niet altijd pakken geld te kosten.

Zoek de klant op

Zitten afwachten tot de klant naar je toe komt levert helaas weinig klanten op. In plaats daarvan moet je zelf actief op zoek gaan.  Een goed persoonlijk contact is immers noodzakelijk om een relatie op te bouwen met je klanten.
Bezoek netwerkevents, zorg dat je aanwezig bent op beurzen, doe marktonderzoek (en ga na of mensen iets aan jouw producten of diensten kunnen hebben en geef ze een kaartje), het zijn allerlei mogelijkheden om jezelf op de kaart te zetten. Misschien bellen ze je niet onmiddellijk of zelfs nooit. Maar wie weet praten ze wel eens over je met iemand anders. Zo bouw je een netwerk uit met veel potentieel en toch een relatief lage investering.

Investeer in Social Media

Naast netwerken is social media marketing een goed alternatief om met weinig geld marketing te bedrijven. Analyseer eerst de aanwezigheid van klanten en potentiële klanten op social media en bekijk goed welke activiteiten de klanten er uit voeren. Speel daar op in. Vervolgens focus je op enkele van deze social media, ga niet van start met alle, dat is niet bij te houden. Geef de klant dan tijd om je te leren kennen (KNOW), om jouw manier van werken leuk te vinden (LIKE) en je dan in vertrouwen te nemen (TRUST) als ondernemer. Je aantal volgers zal dan ook vanzelf stijgen. En neen, deze volgers worden niet allemaal klanten. Maar doordat je je berichten en advertenties gerichter kan gaan sturen naar jouw doelgroep en naar de locaties die voor jou interessant zijn, is de kans dat je een potentiële klant bereikt sowieso groter. Je kan bovendien je ROI (Return on Investment) ook gaan meten en waar nodig bijsturen. Investeren in social media loont dus.

Koester je ambassadeurs

Het is belangrijk van je bestaande klanten ook te koesteren en hier de nodige aandacht aan te besteden. Want zij zijn jouw ambassadeurs. Zij zijn zijn degenen die gratis publiciteit voor jouw maken. Zij zijn bereid jou een positieve beoordeling te geven en gaan jou ook aanbevelen bij andere potentiële klanten. Laat hen dus niet in de kou staan, maar stuur hen op tijd een persoonlijke mail of verwen hen met een persoonlijke aanbieding of korting.
Zij zullen jou op termijn meer opbrengen dan dat ze jou kosten.

Optimaliseer je website voor SEO

Het ligt zo voor de hand. De organische zoekmachineprotocollen kun je helpen je te vinden door in te spelen op een aantal criteria die zijn gesteld. Denk aan zoekwoorden/keywords, afbeeldingen, namen, …. Een dag werken aan je vindbaarheid kan vele hits meer opleveren omdat je hoger in de ranking bij Google komt.
Veel veranderingen die nodig zijn liggen in de lijn van woorden, teksten en afbeeldingen. Dat zijn vaak veranderingen die je zelf kunt doorvoeren en managen.

Blijf vooral jezelf

Bij online marketing is zoals ik reeds aangaf “het vertrouwen winnen van de klant” één van de belangrijkste dingen die je moet voor elkaar krijgen. Herkenning speelt daarbij een belangrijke rol. En laten we eerlijk zijn, jouw worstelingen en de dingen waar je tegenaan loopt, zijn maar al te herkenbaar. Daarbij: wie gelooft er nou echt in zo’n opgepoetst beeld? Niemand toch?

Prijs dus jezelf niet de hemel in maar zorg ervoor dat mensen weten wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. En blijf hierbij vooral jezelf zodat zowel jij als de potentiële klant zich er goed bij voelen. Enkel zo ga je zijn sympathie en dus ook zijn vertrouwen winnen.

 

 

[addthis tool=addthis_vertical_follow_toolbox]