0497/84 23 30 info@smarttogether.be
Wat met Black Friday en Cyber Monday?

Wat met Black Friday en Cyber Monday?

Cyber Monday

Vorige week was er Black Friday, gevolgd door black weekend en vandaag zijn we Cyber Monday.
Overgewaaid vanuit Amerika naar Europa neemt ook ons Belgenlandje actief deel aan deze commercie.
Grote winkelketens spelen er massaal op in en gooien met hoge kortingen.
Word jij als ondernemer geacht hierop in te spelen?

Jij bent ook ondernemer maar wat moet je hier mee?

Jij bent ook ondernemer maar wat moet je hier mee?
Elke dag is er wel een andere reden om een korting te bedenken.
Word jij als ondernemer ook knettergek van al deze zogenaamde kortingen en vraag je je ook af of je hier al dan niet op moet inspelen?

Het is al zo moeilijk om je mannetje te staan als kleine ondernemer. Laat staan dat je op al deze dingen moet inspelen en met kortingen gooien. Tel daar dan ook eens de tijd bovenop die je in deze acties moet steken.
Welke opbrengsten hou je er op de duur nog aan over?

Een goede content kalender

Mijn advies is te investeren in een goede Social Media Strategie inclusief een goede content kalender.
Zorg dat je een goede content kalender hebt met vooral aandacht voor de dingen die voor jouw onderneming meer betrokkenheid kunnen creëren.
Speel daarop in. Is dat het begin van het nieuwe schooljaar, Vaderdag, Moederdag, Valentijn, … maakt niet uit, zo lang je er de sympathie van je publiek mee krijgt.

Wek betrokkenheid

En het hoeft ook niet altijd om korting te gaan. Het kan ook een mooie foto zijn met een wens er op.
Schenk aandacht aan jouw publiek en wek betrokkenheid. Zorg dat er een connectie ontstaat met jou bedrijf zodat de klant zich wil engageren met jouw bedrijf i.p.v. met al deze grote spelers op de markt.

Dus zoek hier het evenwicht voor jouw bedrijf en kijk wat werkt.


PS: Wat was jouw laatste actie die effectief gewerkt heeft voor jouw bedrijf?

Klaar voor het nieuwe schooljaar?

De vakantie is zo goed als voorbij.
Voor onze kinderen is deze week het laatste kampje gestart, zijn ze nog een laatste weekje op vakantie of zitten ze nog even lekker thuis.
Het merendeel kijkt er naar uit om hun vriendjes weer te zien, een minderheid zou er niet mee inzitten moest de vakantie nog even langer duren.

Ook wij ouders zijn blij dat we niet langer opvang moeten voorzien en dat onze bengels die we oh zo graag zien, maar die het ons oh zo lastig kunnen maken en die elkaar voortdurend in de haren zitten opnieuw weer naar school kunnen.

Op 3 september start het nieuwe schooljaar.
Dat betekent een nieuwe frisse start voor onze kids, klaar om er weer voor een jaartje in te vliegen zowel op school als in de sportclub.
Als ouder willen we dan ook dat onze kids er pico bello uitzien.

Dit wil zeggen dat wij hun lekker in het nieuw zetten met nieuwe (sport)kleren, nieuwe schoenen, eventueel een nieuwe boekentas, …
Een dure aangelegenheid dus.
Maar dus een ideale gelegenheid voor jou als ondernemer om hierop in te spelen.

Want als consument zijn we hiervoor toch wel gevoelig.
Het krijgen van een kortingspercentage vanaf een bepaald aankoopgedrag, een kortingsbon, een gadget, …

Ja, ook ik ben hier zeker gevoelig voor.
Handelszaken waar ik als klant een korting geniet krijgen zeker mijn voorkeur.

Als ik eerlijk ben wacht ik deze promoties soms bewust af of ga ik er ook zelf naar op zoek.
September is immers een kostelijke maand dus die 5 euro of 10 euro maken zeker een verschil.

Hoe zit het met jou als consument? Laat jij je keuze beïnvloeden door deze kortingen?
Of koop jij gewoon wat nodig is.

En hoe zit het met jou als handelszaak of dienstverlener? Bied jij een korting aan bij het begin van het nieuwe schooljaar?
Zo ja, de welke?
En hoe maak jij hiervoor promotie? Doe je dit online of offline?
Geef alvast jouw mening!

SMART2gether

VOETBAL LEEFT

VOETBAL LEEFT

Ben jij een voetbalfan?
NEEN! Ik ook niet echt.
Toch ben ik ervan overtuigd dat ook jij het WK volgt.

Hoe dit komt?
VOETBAL LEEFT.

Overal komt de WK-gekte ons tegemoet.
Kom je op straat dan zie je vlaggen aan de gevels, wagens rijden met ons Belgische driekleur op hun motorkap, met kapjes of duivelshoorntjes op hun spiegels, …
Ook in de winkel kan je niet naast de gesponsorde decoratie kijken: een poster, vlag of sjaal, … Daarbovenop kan je ook heel wat producten met onze Rode Duivels of onze Belgische driekleur terugvinden: ijsjes, tomaten, chips, M&M’s, kledij, ballen, supportersmateriaal, … of krijg je accessoires bij aankoop van bepaalde producten.

Ook op school deed iedereen mee. Onze kids mochten zelfs naar school in zwart, geel en rood.
En op Social media staat het vol met berichtjes, foto’s en acties die inspelen op het WK.

Zorg dat jouw content kalender op punt staat!

Wat doe jij of heb jij al gedaan als ondernemer?
Gaf jij een tijdelijke korting tijdens het WK of een traktatie bij elke goal?
Organiseerde jij een wedstrijd? Of verkocht jij taartjes in de Belgische kleuren? Of kleedde jij je etalage ermee aan?, …

Ik hoop voor jou van wel. Voor heel wat ondernemers legt het geen windeieren maar zorgt het voor een mooie extra omzet.

En ik moet zeggen dat ook ik me meermaals heb laten verleiden. Zeker met de kids in de buurt.
Dus hopelijk stond en staat het nog steeds genoteerd op jouw content kalender.
Want onze Duivels hebben goed gespeeld en spelen nu nog voor een derde plaats op het WK. Mooier dan we ooit hadden durven denken!!
De voetbalgekte blijft dus nog even duren.

Speel in op wat leeft bij de klant!

Inspelen op wat leeft bij de klant is dus voor jou als ondernemer een grote opportuniteit.
Zorg dus dat jouw content kalender op punt staat en wacht niet tot het te laat is!

NEEN Marketing hoeft niet noodzakelijk veel te kosten !!

NEEN Marketing hoeft niet noodzakelijk veel te kosten !!

Voor grote bedrijven is het makkelijk om duizenden euro’s te investeren in marketing.
Als eenmanszaak of kleine onderneming heb je echter heel wat andere kosten die meer prioritair zijn, laat staan dat er veel budget overblijft om aan marketing te besteden.
Daar komt bovenop dat het effect ervan niet direct zichtbaar is.
Toch is het belangrijk om ook aan je marketing de nodige aandacht te besteden.
En neen, het hoeft niet altijd pakken geld te kosten.

Zoek de klant op

Zitten afwachten tot de klant naar je toe komt levert helaas weinig klanten op. In plaats daarvan moet je zelf actief op zoek gaan.  Een goed persoonlijk contact is immers noodzakelijk om een relatie op te bouwen met je klanten.
Bezoek netwerkevents, zorg dat je aanwezig bent op beurzen, doe marktonderzoek (en ga na of mensen iets aan jouw producten of diensten kunnen hebben en geef ze een kaartje), het zijn allerlei mogelijkheden om jezelf op de kaart te zetten. Misschien bellen ze je niet onmiddellijk of zelfs nooit. Maar wie weet praten ze wel eens over je met iemand anders. Zo bouw je een netwerk uit met veel potentieel en toch een relatief lage investering.

Investeer in Social Media

Naast netwerken is social media marketing een goed alternatief om met weinig geld marketing te bedrijven. Analyseer eerst de aanwezigheid van klanten en potentiële klanten op social media en bekijk goed welke activiteiten de klanten er uit voeren. Speel daar op in. Vervolgens focus je op enkele van deze social media, ga niet van start met alle, dat is niet bij te houden. Geef de klant dan tijd om je te leren kennen (KNOW), om jouw manier van werken leuk te vinden (LIKE) en je dan in vertrouwen te nemen (TRUST) als ondernemer. Je aantal volgers zal dan ook vanzelf stijgen. En neen, deze volgers worden niet allemaal klanten. Maar doordat je je berichten en advertenties gerichter kan gaan sturen naar jouw doelgroep en naar de locaties die voor jou interessant zijn, is de kans dat je een potentiële klant bereikt sowieso groter. Je kan bovendien je ROI (Return on Investment) ook gaan meten en waar nodig bijsturen. Investeren in social media loont dus.

Koester je ambassadeurs

Het is belangrijk van je bestaande klanten ook te koesteren en hier de nodige aandacht aan te besteden. Want zij zijn jouw ambassadeurs. Zij zijn zijn degenen die gratis publiciteit voor jouw maken. Zij zijn bereid jou een positieve beoordeling te geven en gaan jou ook aanbevelen bij andere potentiële klanten. Laat hen dus niet in de kou staan, maar stuur hen op tijd een persoonlijke mail of verwen hen met een persoonlijke aanbieding of korting.
Zij zullen jou op termijn meer opbrengen dan dat ze jou kosten.

Optimaliseer je website voor SEO

Het ligt zo voor de hand. De organische zoekmachineprotocollen kun je helpen je te vinden door in te spelen op een aantal criteria die zijn gesteld. Denk aan zoekwoorden/keywords, afbeeldingen, namen, …. Een dag werken aan je vindbaarheid kan vele hits meer opleveren omdat je hoger in de ranking bij Google komt.
Veel veranderingen die nodig zijn liggen in de lijn van woorden, teksten en afbeeldingen. Dat zijn vaak veranderingen die je zelf kunt doorvoeren en managen.

Blijf vooral jezelf

Bij online marketing is zoals ik reeds aangaf “het vertrouwen winnen van de klant” één van de belangrijkste dingen die je moet voor elkaar krijgen. Herkenning speelt daarbij een belangrijke rol. En laten we eerlijk zijn, jouw worstelingen en de dingen waar je tegenaan loopt, zijn maar al te herkenbaar. Daarbij: wie gelooft er nou echt in zo’n opgepoetst beeld? Niemand toch?

Prijs dus jezelf niet de hemel in maar zorg ervoor dat mensen weten wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. En blijf hierbij vooral jezelf zodat zowel jij als de potentiële klant zich er goed bij voelen. Enkel zo ga je zijn sympathie en dus ook zijn vertrouwen winnen.

 

 

[addthis tool=addthis_vertical_follow_toolbox]